header
Subrosa
25 éve
Magyar English
 
roseKik Vagyunk?
roseMint jelent a Sub Rosa?
roseMik Vagyunk?
roseKiket Várunk?
roseMi a One Brain?
roseMit Tanítunk?
roseGaléria
roseLinkek
roseElérhetőségünk
 
roseMagamról
roseOkleveleim
roseProgram Ajánló
rosePublikációk
roseForum
roseRajz Tanfolyam
roseRajz Galéria
roseSzínes Rajz Galéria
 
roseMunchen 2010
roseMunchen 2010 Youtube
roseIndia 2012
roseIndia 2013
roseTarot Bemutató

A bennünk élő művész

Mint egy rejtőző mag, várva, hogy szárba szökkenjen, ha táplálják és öntözik, úgy lapulnak meg mindannyiunkban bizonyos rejtett képességek. A kreativitás kibontakoztatása ünnep az életünkben, amire mindannyian képesek vagyunk.

Gyerekkorunkban sokszor nem engedték, hogy maszatoljunk, a remekműveinket megkritizálták, vagy tönkretették az érzéketlen felnőttek, vagy a többi gyerek. Moszkvában végeztek egy érdekes kísérletet. Gyerekek rajzait vizsgálták hat és tizenegy eves korukban. A hatéveskori kreativitás helyét szigorú merevség, visszafogottság vette át a későbbi életkorban készült rajzokon. Vajon miféle korai hatások érik a gyerekeket művészet terén?

A gyerekek még nem félnek állandóan attól, hogy hibáznak, de a felnőttek igen, és átplántálják azt a gyerekekbe. Felnőttként, mi, szülők és tanárok megváltoztathatjuk saját személyes programunkat ezen a téren, és a gyerekeknek a magabiztos hozzáállást és technikákat adhatjuk át. Ezt azok a tanárok és szülők tudják véghezvinni, akiknek nincsenek blokkjaik saját művészetük kibontakoztatásában.

Gyerekként élvezetet találtam a rajzolásban, de az évek során a bennem rejlő tehetség elhalványult. 1993-ban részt vettem egy felnőtteknek meghirdetett rajztanfolyamon, ami Betty Edwards " Rajzolás a jobb agyféltekével" című könyvén alapult. A tanfolyam során a különféle gyakorlatokon keresztül képesek lettünk megváltoztatni a képek érzékelésének és befogadásának módját.

Például ahelyett, hogy egy tárgyat nézve, azt lerajzoltuk volna, a körülötte, általa létrehozott üres terekre koncentráltunk, vagy éppen egy kisebb kockákra osztott portrét fejjel lefelé, kockánként rajzoltunk meg. Egész idő alatt koncentráltunk, éberek és tudatosak voltunk, ugyanakkor ellazultak és szabadok. Ezek a kedvező körülmények segítettek, hogy mentálisan átállítsuk agyunkat.

A tanfolyam után sem lettem hivatásos rajzoló, de tudom, hogy lehetnék, ha azt választanám. A legfontosabb, ami történt velem, hogy felismertem, hogy az élet minden területén vannak ilyen nagyszerű képességeim, ha megszabadulok a gátló tényezőktől, és a megfelelő módon tanulok.

Az ötvenes években a Californiai Technológiai Intézetben Dr. Roger W. Sperry és hallgatói több kutatást is végeztek az agy jobb és bal féltekéjének működésével kapcsolatosan. Azt találták, hogy a legösszetettebb mentális funkciók megoszlanak a két agyfélteke között. A baloldali irányítja például az analitikus gondolkodást, a logikát, odafigyel a részletekre, ez ismeri fel a betűk és számok sorrendjét (ez képezi a verbális képességek alapját). A jobboldal felelős a kreativitásért és az érzelmekért. Elemzi a teret, a geometrikus formákat, alakokat. Ez látja át az egészet, és rakja össze a részleteket. Ez az álmok területe, itt jönnek létre a gondolatok új kombinációi.

A hagyományos oktatás általában a sorrendiséget és a minták követését igényli, és így elhanyagolja a jobb agyféltekét. Az intellektuális megközelítés a különálló részek elsajátításán alapul, nem pedig a teljes kép átlátásán, ahogy például a Montessori pedagógiában. Az akadémikus tudást verbális úton sajátítjuk el, elnyomva ezzel az agy kreatív területeit. Lehet, hogy egy bal-agyféltekés világgá váltunk, ahol a kreatív, érzelmi, ösztönös lényünk nem kap támogatást?

Dr. Sperry összegzése szerint: "A leglényegesebb, amit találtunk, hogy úgy tűnik, kétféle gondolkodás létezik, a verbális és a nem-verbális, ami egymástól meglehetősen élesen elkülönülve jelenik meg a jobb, illetve a bal agyféltekében. Az oktatási rendszerünk, csakúgy, mint a tudomány általában, hajlamos figyelmen kívül hagyni a nem-verbális intellektus létezését. Mindebből következik, hogy a modern társadalmak diszkriminálják a jobb agyféltekés gondolkodást."

Négy nap alatt mindenki "művész" lehet, ez eddig még kivétel nélkül mindenkinek sikerült, aki hajlandó volt megtapasztalni a "minden lehetséges" csodálatos érzését. A kreativitás saját nagyszerűségünk dicsőítése. Hozzuk létre és erősítsük meg magunkban ezeket a képességeket, a bennünk rejlő művész megtalálásával.

Az első nap

A negyedik nap

Rajz Kep 01 Rajz Kep 02
header